تسمه تایم پلی اورتان

تسمه تایم پلی اورتان

تسمه های سیمدار پلی اورتان که دنده های آنها شامل : T2.5 – T5 – AT5 – T10 -AT10 -T20 – AT20 ، میباشد , این تسمه تایم پلی اورتان به صورت مدار باز و مدار بسته مورد مصرف هستند.

این نوع تسمه تایمینگ مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند. سختی تایمینگ پلی اورتان معمولا 86A میباشد.از دیگر ویژگی ها میتوان به مقاومت خوب آنها در برابر اسید ها، ترکیبات الکلین و انواع روغن های صنعتی نیز اشاره کرد.

سیم های به کار رفته در این تسمه های تایمینگ از جنس فولاد، آرامید، پلی استر و کتران میباشد که بسته به نوع استفاده در صنعت مربوطه فرق میکند، برای مثال سیم های فولادی به کار رفته در تسمه های تایمینگ پلی اورتان از رشته سیم های باریک و گالوانیزه شده درست شده اند که به صورت رشته ای به دور هم پیچ خورده اند و انعطاف پذیری و استقامت این سیم ها به قطر آنها و مشخصات آنها بستگی دارد.

 

تسمه های تایمینگ پلی اورتان مدار باز

نمونه ای از چینش سیم ها در تسمه های تایمینگ پلی اورتان

تسمه های وی شکل با جنس پلی اورتان

تسمه پلی اورتان و یا با نام دیگر تسمه استخوانی همانند تسمه پلی کرد میباشد که از اسمش پیداست از جنس پلی اورتان ساخته و تولید میشود و با استقامت بالا در اشکال مختلف که به شکل تسمه معمولی یعنی A , B, C و گاه با روکش گریپ گاه با روکش تاج مانندو در برخی موارد نیز بدون روکش مورد مصرف قرار میگیرد..

تسمه پلی اورتان از پلی اورتان ترموپلاستیک با سیم های فلزی از جنس استیل (فولادی) ساخته می شوند و مناسب سیستم های انتقال نیرو هستند. در گام های متنوع و سایزهای مختلف تولید می گردند و دارای خواص ذیل هستند :

مقاومت تسمه پلی اورتان به سایش و مقاوم به ازن ، روغن و گریس.کارکرد در دمای ۲۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد و در بازه های زمانی کوتاه تا ۱۱۰ سانتی گراد.تسمه پلی اورتان بدون نیاز به تعمیر و نگهداری.

تسمه تایمینگ

در طی مراحل نصب تسمه تایمینگ ، بسیار مهم است که قبل از اعمال کشش نهایی ، تسمه کاملاً در شیارهای قرقره قرار گیرد. درایو های مارپیچ با چند قرقره و درایوهایی با قرقره های بزرگ به ویژه در برابر مشکلات کشش تسمه تایمینگ که در نتیجه دندان های تسمه در حین نصب فقط جزئی در قرقره ها قرار دارند ، آسیب پذیر هستند.

به منظور جلوگیری از این مشکلات ، کشش نصب تسمه تایمینگ‌ باید با چرخاندن سیستم به صورت مساوی در تمام دهانه های تسمه توزیع شود. پس از تأیید صحیح قرار گرفتن دندانهای تسمه تایمینگ در شیارهای قرقره ، باید کشش تسمه تایمینگ را دوباره بررسی و تأیید کرد. عدم انجام این کار ممکن است منجر به شرایط تحت تنش تسمه تایمینگ شود.

تسمه تایم مدار بسته

تسمه تایمنیگ مدار بسته در انواع ماشین آلات با حرکات دقیق و کنترل شده و با سرعت بالا، مورد استفاده قرار می گیرد و در بازه دمائی ۲۵- تا ۸۰+ سانتیگراد بدون مشکل کار می کند. مقاومت فوق العاده ای نسبت به روغن،گریس و چربی دارد. تسمه تایم های مدار بسته می توانند جنس های مختلفی مانند پلاستیک، پلی یورتان، کائوچو و … داشته باشند.

تسمه تایم مداربسته کائوچویی از جنس ترکیبات لاستیکی (رابر) و الیاف نخی ساخته میشود. در تسمه تایم های مدار بسته، تسمه تایم مداربسته کائوچوبی با گام های متنوع اینچی و میلیمتری باعث تنوع در ساخت و موارد استفاده میشود.

تسمه تایم مدار بسته پلی یورتان از پلی یورتان ترموپلاستیک با سیم های فلزی از جنس استیل (فولادی) ساخته می شوند و مناسب سیستم های انتقال نیرو هستند. تسمه تایم های مدار بسته پلی یورتان نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند . همچنین این تسمه های تایم مدار بسته نسبت به سایش، روغن و گریس مقاوم هستند.

تسمه تایم های مدار بسته لاستیکی به علت مقاوم بودن در برابر حرارت و داشتن انعطاف پذیری بیشتر نسبت به تسمه تایم مدار بسته پلی اورتان جهت استفاده در انواع تجهیزات صنعتی مناسب میباشند. تركيبات سازنده تسمه تایم مدار بسته از جنس پلي اورتان مي باشد كه سيم های تابيده شده موجود در آنها به جهت بالا بردن استحكام كشش، بكار رفته است.

همچنین عرض های توليدی استاندارد متفاوت و گام های متنوع تسمه تایم های مدار بسته، امكان انتخاب را بالا می برد.

تسمه تایم مدار باز

تسمه های تایم مدار باز ازكائوچو (تسمه تایم مدار باز رابر) و يا تسمه تایم مدار باز پلی اورتان با ترکیبات خاص ساخته میشوند.این نوع تسمه تایم  بر حسب مورد استفاده آن ها با گام های متفاوت و پروفیل دندانه های مختلف و جنس های متنوع تولید می گردند. کارآیی تسمه تایم های مدار باز در ماشین آلاتی است که انتقال قدرت با دقت و سرعت بیشتری در آنها انجام می شود.

حرکت دقیق گام تسمه تایم مدار باز ،حرکتی بدون لرزش و لغزش را در پی خواهد داشت.

تسمه تایم های مدار باز هم می توانند از جنس لاستیک ساخته شوند و هم از جنس پلی یورتان ترمو پلاستیک که در آنها سیم و نخهای فایبر گلاس استفاده شده است.در ماشین آلاتی که می خواهند مواد و یا هرچیز تولیدی را به مرحله دیگری انتقال دهند از تسمه تایم مدار بازاستفاده می کنند.

مثلا در صنایع غذایی جهت انتقال مواد خوراکی ، در صنعت شیشه جهت انتقال شیشه و در صنعت کاشی و سرامیک جهت انتقال به قسمت های گوناگون تسمه تایم های مدار باز مورد استفاده قرار میگیرند.

جهت نصب تسمه تایم مدار باز می توان از دو گیره یا کلمپ استفاده کرد تا یک حرکت خطی داشته باشند و بصورت رفت و برگشت کار انتقال مواد را انجام دهند و هم می توان دو سر تسمه تایم مدار باز را با روشی خاص آپارات کرد ( اتصال : joint) تا بصورت چرخشی ، دوران کنند و مواد را انتقال دهند.

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *