تسمه وی بلت

تسمه وی بلت

تسمه وی بلت

تسمه وی بلت رایج ‌ترین نوع تسمه محرکی است که برای منتقل کردن نیرو استفاده می ‌شود و در واقع کار اصلی آن این است که از یک منبع اولیه، مانند یک موتور، به یک واحد محرک ثانویه، انرژی را منتقل کند.

تسمه وی بلت (V belt) بهترین ترکیب کشش، انتقال سرعت، توزیع بار و عمر طولانی را ارائه می دهد و مقطع آن ذوزنقه ای یا V شکل است.

در این نوع تسمه مسیرها، در یک شیار به شکل مشابه روی یک قرقره یا نوار قرار می گیرد و با افزایش بار و ایجاد توزیع نیرو و گشتاور، تسمه وی بلت در شیار فرو می ‌رود و معمولاً از لاستیک یا پلیمر ساخته می شود یا ممکن است الیافی برای استحکام و تقویت بیشتر تعبیه شده باشد. تسمه وی بلت ممکن است دندانه دار یا غیر دندانه دار باشد.

چرخ ‌دنده‌ها هنگام استفاده با قرقره‌های با قطر کم یا قرقره‌های خم شونده، انعطاف ‌پذیری بیشتری را فراهم می ‌کنند و تنظیمات چرخ دنده می تواند با فاصله مساوی، عمود و یا زاویه دار باشد.

همچنین استفاده از تسمه وی بلت ساده و ارزان است و نیازی به روغن کاری ندارد. این تسمه به طور گسترده در دسترس است که در بسیاری از موارد تنها چیزی که شما نیاز دارید دو قرقره و یک تسمه است.

البته تسمه وی بلت به طور کلی در دو دسته پاکت (پیچیده شده) و لبه خام، عرضه می شود که تسمه وی بلت پاکت، همچنین به عنوان پیچیده شناخته می شود، دارای روکش پارچه ای است و به شکل وی قالب گیری می شود. تسمه های پیچیده مقاومت بالاتری در برابر روغن ها و دماهای شدید دارند.

می توان از آنها به عنوان کلاچ اصطکاکی در هنگام راه اندازی استفاده کرد. تسمه وی بلت لبه خام روکش ندارد، خشک شده و سپس به شکل V بریده می شود و نوع لبه خام کارآمدتر است، گرمای کمتری تولید کرده و قطر مناسب برای قرقره‌های کوچک ‌تر را ایجاد می کند. این نوع تسمه وی بلت، قدرت را افزایش می‌دهد و عمر طولانی‌ تری را ارائه می ‌کند.

تسمه وی بلت تحت بار بیش از حد (چه در اثر لیز خوردن یا شکستن) از کار می افتد و این می تواند چیز بدی به نظر برسد، اما در بسیاری از موارد چیز بسیار خوبی است. زیرا از خرابی موتور پیشگیری کرده و هزینه بیشتری به شما تحمیل نمی شود.

در واقع یک تسمه وی بلت می تواند به عنوان یک فیوز عمل کند و یک بخش خراب، به شکل ایمن و به راحتی قابل تعویض است که از بروز آسیب در جای دیگر جلوگیری می کند و البته امنیت آن در اینجا مستلزم این است که از دست دادن ناگهانی گشتاور درایو شرایط ناایمن ایجاد نکند.

تسمه های وی بلت فقط کمی کشیده می شوند و می لغزند، که به ما چند ویژگی خوب می دهد. یکی از این موارد به کاهش انتقال بارهای شوک از طریق سیستم کمک می ‌کند، زمانی که بار می‌ جهد، تسمه کمی کشیده می ‌شود و کمی روی قرقره می ‌لغزد و کشش و لغزش تسمه وی بلت به این معنی است که می توانید چندین تسمه را به صورت موازی قرار دهید و انتظار داشته باشید که آنها بار را به طور مساوی تقسیم کنند.

البته اگر شما به دو برابر انتقال برق نیاز دارید و نمی خواهید از یک تسمه بزرگتر استفاده کنید، قادر خواهید بود از دو تسمه کوچک وی بلت استفاده کنید که اگر یکی از تسمه ها شروع به تحمل بار بیشتری نسبت به دیگری کند، تا زمانی که هر دو به طور یکنواخت بارگیری شوند، اندکی می لغزد.

این ممکن است یک امر مسلم به نظر برسد، اما در یک سیستم محرک قوی تر مانند تسمه تایم، زنجیر غلتکی، جعبه دنده و غیره، به هیچ وجه تضمین نمی شود که چندین عنصر به طور مساوی ، فشار را به اشتراک بگذارند.

همین ویژگی های تسمه وی بلت به این معنی است که این نوع، برای هر برنامه ای مناسب نیست و این واقعیت که تسمه ها کمی می لغزند به این معنی است که یک درایو تسمه وی بلت همگام نیست، زیرا شما نمی توانید دو شفت را با یک تسمه وی شکل و دو قرقره یکسان به هم وصل کنید و هماهنگ عمل کنند.

به همین دلیل، تسمه وی بلت را در برنامه ‌های حرکتی دقیق نخواهید دید زیرا در این برنامه ها مهم است که تعداد X دور موتور محرک شما دقیقاً با Y اینچ سفر مطابقت داشته باشد.

اگر با خودرو آشنایی دارید به تفاوت تسمه فن و تسمه تایم فکر کنید. تسمه فن بسیاری از لوازم جانبی را می چرخاند، اما دینام کمی متفاوت با پمپ فرمان و کمپرسور می چرخد، بنابراین یک تسمه وی بلت عالی کار می کند و تسمه تایم شما می تواند محورهای بادامک شما را در چندین میلیون دور، در هماهنگی دقیق با میل لنگ نگه دارد.

همچنین تسمه وی بلت از نظر گشتاور و سرعت بسیار محدودتر از سایر تسمه ها است و نمی تواند خیلی سریع یا خیلی آهسته حرکت کند.

تسمه های وی شکل

تسمه های مدار بسته ای هستند که در ماشین آلات صنایع مختلف اعم از (ماشین سازی-کشاورزی-نساجی-ریسندگی بافندگی-کاشی و سرامیک-سیمان) مورد استفاده قرار می گیرد. خصوصیات این تسمه بسیار زیاد است اما در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.

مقاومت خوب در برابر حرارت (-۳۰ درجه تا ۷۰ درجه)

مقاوم در برابر روغن

بازده ی بالا در انتقال نیرو

گرفتن ارتعاش و لرزش ها بین پولی و متحرک.

از انواع دیگر تسمه های وی شکل، تسمه های وی شکل دنده ای هستند به دلیل انعطاف بالا و قرار گرفتن به طور مناسب در شیار فولی و همچنین ایجاد حرارت کمتر در هنگام کار، طول عمر مفید بیشتری دارند.

تسمه وی V شکل

برای انتقال نیروی چرخشی از یک مکان به مکان دیگر می توان از تسمه وی V شکل استفاده کرد. دلیل نام گذاری تسمه وی V شکل به این صورت است که شکل ظاهری سطح مقطع آن به صورت وی شکل می باشد. تسمه وی V شکل معمولا از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که در این قسمت برای آشنایی شما عزیزان به ذکر چند مورد از آن اشاره می کنیم.

وایر یا سیم های فوبلادی یکی از اجزایی هستند که در تسمه وی V شکل به کار برده می شوند. وایر در تسمه وی V شکل نیروی لازم برای انتقال گشتاور برای تسمه را فراهم می کنند.

ترکیبات لاستیک پایه قسمت دیگری از تسمه وی V شکل می باشند که شوک و لرزش را در هنگام انتقال نیرو را جذب می کنند و به نوعی تا حدودی از سرو صدا و لرزش می کاهند. پوشش و یا کاور محافظ قسمت دیگری از تسمه وی V شکل می باشد که باعث می شود تسمه در برابر گرمای ناشی از حرکت، دچار خرابی نگردد.

تسمه وی V شکل دارای 5 مدل کلاس بندی می باشند که این 5 مدل براساس سطح مقطع V شکل و همچنین میزان قدرتی که باید انتقال دهند تعیین می شود.

در مواردی که نیاز است میزان قدرت بیشتری انتقال پیدا کند بهتر است از تسمه وی V شکل دوبل استفاده شود و همچنین نیروی گشتاور بیشتری نیز جابجا گردد.

می توانید با استفاده از مشخصاتی که بر روی تسمه مورد نظر نوشته شده است می توان به نوع آن نیز پی برد به عنوان تسمه وی V شکل که روی آن C200 نوشته شده باشد به این صورت است که کلاس آن از نوع C می باشد و همچنین عدد 200 نشان دهنده طول اسمی داخل تسمه آن می باشد.

تسمه وی V شکل گشتاور کمتری با عرض کمتری منتقل می کند و همچنین باعث می شود تنش کمتری نیز ایجاد گردد.

از تسمه وی V شکل می توان در مواردی که تسمه تماس کمتری با پولی دارد استفاده کرد. از این نوع تسمه ها می توان در محدوده سرعت 5 تا 30 متر بر ثانیه استافاده کرد. این نوع تسمه ها به صورت قالبی تولید می گردند و همچجنین در برابر حرارت مقاوم بوده و ضد الکتریسیته ساکن نیز می باشند.

این نوع تسمه در برابر تغییرات طولی مقاوم هستند بنابراین چند تسمه در کنار یکدیگر می توانند کار کنند. از این نوع تسمه در ماشین آلات صنعتی و کشاورزی استفاده می شود.

تسمه V شکل روکش دار

کاربرد و استفاده از از تسمه نقاله در صنایع مادر مانند سیمان و گچ و معادن و امثال این صنایع برای جابجایی مواد بسیار ضروری است پس امروز تسمه نقاله به عضو جدایی ناپذیر از چرخه تولید و فروش محصولات تسمه ای و انتقال بار کشور تبدیل شده اند که میتوان گفت تمامی محصولات لاستیکی و تسمه ای کشور مانند تسمه V شکل روکش دار در داخل کشور تولید و به دست مشتریان عزیز می‌رسد تسمه V شکل روکش دار از انواع مختلف و متفاوت تسمه نقاله های تولیدی کشور می‌باشد که مشتریان خاص خود را نیز دارند.

با توجه به مطالبی که در بالا درباره تسمه V شکل روکش دار  گفته شده است از انواع مختلف تسمه نقاله های تولیدی کشور هستند که به دست توانمند جوانان غیور ایرانی تولید میشوند تسمه V شکل روکش دار در صنایع مختلف به کار گرفته میشود.

 این به این معنی است که تسمه V شکل روکش دار را باید جدی گرفت چون مشتریان زیادی دارند پس میتوان گفت که تولید و فروش تسمه V شکل روکش دار یکی از راه هایی است که از طریق آن می‌توان به سود خوبی رسید شما میتوانید تصاویر مربوط به تولید تسمه Vشکل روکش دار را در داخل سایت ما مشاهده نمایید.

فروش و ارسال تسمه V شکل روکش دار نیازمند به تکنولوژی خاص و پیچیده ای است علاوه بر آن برای تولید و فروش  تسمه V شکل روکش دار باید شما متریال تولید تسمه V شکل روکش دار را هم داشته باشید همانگونه که از نام تسمه V شکل روکش دار مشخص است تولید این تسمه نقاله ها به صورتی است که در صنعت معدنی  و سیمان کاربرد های خاصی دارد.

همچنین طراحی تولید تسمه V شکل روکش دار  به صورت و شیوه ای خاص تر از بقیه تسمه نقاله های بازار انجام شده است شما میتوانید تصاویر مربوط به انواع تسمه V شکل روکش دار را در داخل سایت ما مشاهده نمایید از لاستیک های ضخیم و محکم برای تولید انواع تسمه نقاله از جمله تسمه V شکل روکش دار استفاده میگردد زیرا موارد کاربرد تسمه V شکل روکش دار بسیار برای کارهای سنگین میباشد.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *