تسمه تایمینگ رابر

Belt Time Rubber

تسمه های از جنس رابر (نخی) معمولا از ترکیبات کائوچو تولید می شوند. انواع دنده های این نوع تسمه ی تایمینگ رابر از تنوع زیادی برخوردار است و این یکی از ویژگی هایی است که این نوع تسمه تایمینگ را در صنایع مختلف و متعدد ، بسیار کاربردی کرده است. این تسمه ها، به صورت یک طرف دنده و همچنین دو طرف دنده تولید و مورد مصرف واقع می شوند. این نوع تسمه های تایمینگ رابر معمولا در دمای بین ۳۰ تا ۸۰ درجه سلسیوس مورد استفاده قرار میگیرد

اما چرا این نوع تسمه تایمینگ  رابر کاربرد بسیاری در صنایع دارد؟

داشتن سرعت و دقت بالا در انتقال نیرو

قابلیت چرخش در زمان های طولانی و قابل تنظیم

در به روز ترین تسمه های تایمینگ رابر، مقدار لغزش به کمترین میزان رسیده است

مقاومت بالا در برابر خوردگی ،سایش ،شکاف و ترک

به حداقل رسیدن صدا در پولی ها با استفاده از تسمه تایمینگ رابر

انواع دنده های تسمه تایمینگ رابر

در یک دسته بندی کلی، دنده های تسمه های تایمینگ رابر را میتوان به سه گروه دسته بندی کرد:

تسمه های تایمینگ دنده گرد

تسمه های تایمینگ دنده تخت

تسمه های تایمینگ دو طرف دنده

اولین گروه یعنی تسمه های تایمینگ دنده گرد انواع مختلفی دارد و مشخصه اصلی آنها حرف انگلیسی M میباشد اما با این حال ممکن است با دیگر کلمات و مشخصه های دیگری از قبیل STD،S،HTD،RPP رو به رو شوید. S  و STD به معنای ذوذنقه شکل بودن گام های این نوع تسمه های تایمینگ میباشد.

انواع دنده های تسمه های تایمینگ رابر به صورت زیر میباشند:    

تسمه تایمینگ دنده گرد از نوع HTD این نوع دنده ها کاملا گرد میباشند و برخی اوقات با حرف M و HTD نشان داده میشوند.

تسمه تایمینگ دنده گرد از نوع RPP به دنده های این نوع تسمه ها، خط دار هم گفته میشود.

این خط ها در وسط گام های تسمه های تایمینگ دنده گرد قرار دارد و برای جریان بهتر هوا در هنگام قرار گرفتن در پولی میباشند.

تسمه تایم رابرتسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی)

تسمه تایم رابر در دو نوع تسمه تایم رابر یا تسمه تایم کنفی یک طرف دنده و تسمه تایم رابر دو طرف دنده که با توجه به نوع استفاده آنها با روکش های با جنس های مختلف برای جلوگیری سائیدگی، شکاف، پریدگی دندانه و…. تولید میشود.

ویژگی های تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی)

مقاومت تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی) به سایش و مقاوم به کشش

کارکرد تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی) در دمای ۲۵ تا ۸۰ درجه سانتی گراد و در بازه های زمانی کوتاه تا ۱۱۰ سانتی گراد.

تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی) بدون نیاز به تعمیر و نگهداری.

تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی) معمولا از ترکیبات کائوچو یا پلی اورتان با گام ها و دنده های متفاوت به صورت یک طرف دنده و دوطرف دنده با روکش های متفاوت تولید می شوند.

از خصوصیات بارز تسمه تایم رابر (تسمه تایم کنفی) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنظیم زمان حرکت

حرکت همگام و بدون لغزش

بدون صدا و لرزش

تسمه تایم دنده گرد

انواع تسمه تایم دنده گرد ‎و کاربرد آن :

تسمه تایم دنده گرد : 2M – 3M – 4.5M – 5M – 8M – 14M – 20M این خانواده از تسمه تایم دنده گرد را (HTD) می نامند و در جاهایی که دستگاه با دور بالا کار می کند از این تسمه تایم دنده گرد استفاده می شود .

تسمه تایم دنده تخت گام تسمه تایمینگ دنده تخت : MXL – XL – L – H – XH – XXH این نوع تسمه تایمینگ دنده تخت است و در جایی که دستگاه با قدرت بالا کار می کند مورد استفاده قرار می گیرد .

تسمه تایم دوطرف دنده گام تسمه تایم دوطرف دنده : DXL – DL – DH – D5M – D8M – D14M کاربرد این نوع تسمه تایمینگ در جاهایی می باشد که لازم است یک تسمه تایمینگ چند فولی را هم زمان به گردش در آورد .

تسمه تایم دنده گرد ماننـد زنجير و چرخ دنـده عمـل می کند و دنده های تسـمه تایم دنده گرد درگـیری مناسـبی با شــیارهای چـرخ دنده ایـجاد می کنـد و در ماشـین آلات کاشـی و سـرامیک، چاپ و بسـته بنـدی ، نـفت و پتروشیمی، مواد غذایی و… به کار می رود. تسمه تایم دنده گرد در خودرو ها و در صنایع اسـتفاده شایانی دارند.

تسمه تایم دنده تخت

طول تسمه تایم دنده تخت غیر قابل تغییر می باشند و تعداد دنده های تسمه مشخص و فابریک می باشد ولی عرض این تسمه ها بر اساس عرض فولی مربوطه برش داده می شود. شکل دنده تسمه تایم دنده تخت نیز بر اساس کدهای استاندارد موجود، مختلف میباشد و هر کدام از تیپ دنده ها دارای گامهای مختلفی می باشند.

تسمه تایم دنده تخت‎ صنعتی همانند:

XL , L , H , XH , XXH , T5 , T10 , T20 , AT5 , AT10 , AT20

ایـن نـوع تسـمه تایـم هایی که در بالا ذکر شد دنـده های تـخت دارنـد و گاهـا” با روکــش ضد سـایش در صـنایع کاشـی یا چاپ و بسـته بندی استفاده می شوند.

از آنجا که لاستیک و متریال بکار رفته در ساختمان تسمه تایم دنده تخت در اثر حرارت تولید شده به مرور زمان دچار استحلاک میشوند تسمه تایم دنده تخت بصورت دوره ای نیاز به تعویض پیدا می کنند.این امر در مورد موتورهایی که نشت روغن دارند و احتمال تماس روغن با تسمه تایمینگ بالاست می بایست در مدت زمان کوتاهتری صورت پذیرد.

البته برخی از تسمه تایم دنده تخت صنعتی مدرن از ترکیباتی که در مقابل حرارت بالا مقاومت دارند مانند نیتریل غنی شده تولید میشوند اما قیمت آنها بسیار بالا می باشد.طول عمر تسمه تایم دنده تخت توسط تولید کنندگان آن بر حسب مدت زمان کاری و یا فاصله حرکتی تعیین میشود.

عدم تعویض به موقع این تسمه ها با توجه به نقش بسیار حساسی که در تنظیم و هماهنگی عملکرد قطعات دیگر موتور دارد میتواند سبب ضررهای بسیار سنگین، قفل و یا شکستن دیگر اجزای موتور گردد.در اغلب موارد فولی نیز همزمان با تسمه تایم دنده تخت تعویض میشود.در صورت عدم تعویض به موقع تسمه تایم دنده تخت صنعتی معمولا ابتدا دندانه های داخلی خورده شده و بعد تسمه بصورت کلی شل شده و با افزایش طول مواجه میشود که در هر دو حال در انجام وظیفه اصلی خود دچار مشکل خواهد شد.

تسمه تایم پی یو PU

تسمه تایم پی یو PU از نظر ظاهری و عملکرد شبیه به تسمه PVC است فقط تفاوت آن در مواد تولیدی است که در نوع PVC از مواد پی وی سی تولید می شود و در تسمه پلی اورتان از پلی اورتان تولید می شود. تسمه تایم پی یو PU نیز در جحرارت دمای پایین نیز مقاوم بوده و از این نظر نسبت به تسمه PVC نیز مقاوم تر است. تسمه تایم پی یو PU یا پلی اورتان بیشتر در ضخامت های ۰.۸، ۱ ، ۱.۲ ، ۱.۵ ، ۲ میلیمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

پلی اورتان بکار رفته در تسمه تایم پی یو PU باعث مقاومت بیشتر سطح تسمه نقاله در مقابل انواع چربی، گریس، روغن و همچنین مواد شیمیایی شده است. تسمه تایم پی یو PU پلی اورتان به دلیل مقاومت بهتر در دماهای پایین نسبت به تسمه نقاله PVC ، مناسب جهت تونل هوای سرد و خطوط خنک کننده مواد غذایی همچون شیرینی و شکلات میباشد.

ویژگی های تسمه تایم پی یو PU

تسمه تایم پی یو PU مدار بسته و باز با ناف سیمی ساخته شده از مواد پلی اورتان ترموپلاستیک با مقاومت در برابر سایش بالا .

تسمه تایم پی یو PU مدار بسته و باز با ناف سیمی در بالای انتقال بار است که هنوز هم حفظ ظرفیت بارگیری خوب .

باز کردن کمربند می تواند طول مستمر ، وسط و دو طرف تسمه تایم پی یو PU مدار بسته و باز با ناف سیمی با هسته سیم موازی  هستند .پیری مقاومت ، ضد آب ، درجه حرارت –۳۰ کار ℃ ۸۰ ℃ ، می تواند تحمل حداکثر ۱۱۰ ℃ و در زمان کوتاه ، می توان با دیگر مواد گرمانرم ترکیب تسمه تایم پی یو PU مدار بسته و باز

 

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *